Pergi dengar nikah kampung?
Kes kahwin di Siam memang dah selalu dengar tapi rupanya ada satu jenis lagi, orang panggil nikah kampung.
Hikari pun baru dengar hari ni.
Selama ni Hikari jumpa penggunaan istilah dalam cerita pendek yang berdasarkan kehidupan di China je. Tak sangka rupanya di Malaysia pun berlaku. Tiba-tiba je lalu istilah ni di Facebook.
Dah terjumpa tu, macam biasa, haha... Hikari tanya Google Search AI macam-macam pasal hal ni. Dan, macam biasa, sumber, wajib la tanya, sebab AI ni kadang-kadang ada perangai suka berangan, dia cerita benda tak wujud seolah-olah wujud. Lepas tu minta ChatGPT semak, haha!
Ini la antara hasil sumber rujukan yang diberikan:
Pautan Berkenaan:
[01] Gempak - Disangka Sah Di Mata Manusia, Rupanya Perkahwinan Bermasalah Di Sisi Hukum
[02] Berita Harian - Nikah Tidak Sah Undang Risiko Besar Kepada Pasangan, Anak
[03] Kamar Syarie - Maqasid Hukum Pengesahan Nikah Bukan Warganegara di Mahkamah Syariah Negeri Sabah
[04] Scribd - Surat Akuan
[05] Journal of Human Rights, Culture and Legal System - Unregistered Marriages in Sabah: Indonesian Migrant Workers at the Crossroads of Faith, Law, and Livelihood
[06] Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) - Isu Perkahwinan Warga Rohingya di Malaysia: Analisis Punca dan Cadangan Mekanisme Penyelesaian
[07] Jabatan Mufti Negeri Selangor - Masalah Dokumen Perkahwinan Ibu Bapa dan Penentuan Wali Anak Perempuan
[08] Jabatan Mufti Negeri Selangor - Penentuan Wali Berdasarkan Nasab Walaupun Maklumat Bapa dalam Dokumen Berbeza
[09] Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan - Nikah Tanpa Berwalikan Bapa
[10] Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan - Hukum Nikah Menggunakan Wali Hakim Walaupun Ada Wali Nasab
[11] Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan - Hukum Abang Kandung Menjadi Wali
[12] Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) - Pendaftaran Lewat Kelahiran (Semenanjung)
[13] Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) - Permohonan Pengesahan Taraf Kewarganegaraan di bawah Perkara 14 Perlembagaan Persekutuan
[14] Jabatan Kimia Malaysia - Ujian Paterniti / Materniti dan Ujian DNA bagi Urusan JPN serta Kewarganegaraan
[15] Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) - Soalan Lazim Berkaitan Wali Hakim
[16] Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) - Soalan Lazim Perkahwinan dan Dokumen Berkaitan
[17] SPPIM - Sistem Pengurusan Perkahwinan Islam Malaysia
[18] Sinar Harian - Sindiket Nikah Ekspres Warga Asing Cuma Bayar RM450
[19] Sinar Harian - Sindiket Nikah Palsu Undang Persepsi Negatif
Pendek cerita, antara istilah-istilah yang digunakan untuk merujuk kepada nikah kampung ialah nikah kampung, kawin kampung, pernikahan tanpa kebenaran, dan nikah tidak berdaftar.
Sama macam dalam cerita pendek berasaskan China yang Hikari selalu baca melibatkan penduduk China di kawasan pedalaman, nikah kampung di Malaysia ni pun selalu berlaku kepada penduduk Malaysia yang tinggal di kawasan pedalaman. Tak tau la di bandar China masih berlaku ke tak tapi di Malaysia memang ada berlaku. Itu yang mengejutkan!
Mmm, mungkin tak juga, haha!
Terkejut sebab tak tau je. Tapi sebab berlaku tu tak mengejutkan sangat.
Sebabnya, nikah kampung di Malaysia ni rupanya selalu berlaku kepada mereka yang ada masalah nak berkahwin macam orang biasa. Contohnya, orang yang ada masalah kerakyatan macam pelarian Rohingya dan pendatang haram, atau rakyat Malaysia yang nak berkahwin dengan mereka.
Sebenarnya kalau yang pelarian Rohingya, contohnya, mereka ni masih boleh nak berkahwin ikut prosedur yang betul tapi selalunya sangat susah sebab ada masalah dokumen tak cukup, masalah nak tentukan pertalian darah dengan wali, dan lain-lain. Jadi, memang tak hairan kalau nikah kampung ni jadi pilihan utama dikalangan pelarian, atau warganegara Malaysia yang nak kahwin dengan pelarian.
Kalau pendatang haram atau pendatang tanpa izin (PATI) pula... mm... memang tak dibenarkan dalam undang-undang Malaysia selagi belum diputihkan. Kalau PATI datang ke Pejabat Agama nak mohon nikah atau sahkan pernikahan, silap-silap kena tangkap, dihantar balik ke negara asal haha.
Apa pun, nikah kampung ni bukan lah semestinya tak sah dari segi syarak kalau cukup syarat. Cumanya, kalau tak didaftarkan dalam sistem pendaftaran perkahwinan Malaysia, dari segi undang-undang, rekod perkahwinan rasmi tu belum wujud. Itu yang jadi isu masa nak daftar sijil lahir anak, nak tuntut nafkah, nak tuntut faraid ke apa.
Rukun nikah dalam Islam:
[1] Pengantin Lelaki
[2] Pengantin Perempuan
[3] Wali
[4] Dua Orang Saksi
[5] Ijab dan Qabul (Akad Nikah)
Dalam banyak-banyak rukun nikah di atas, antara yang selalu menjadi punca persoalan taraf pernikahan pasangan yang bernikah secara nikah kampung ni ialah pemilihan wali.
Sebabnya, apabila nak jimat belanja, nak senang, nak cepat, kadang-kadang ada pasangan yang nak berkahwin ni, tak ikut pun turutan wali yang sepatutnya, terus ambil wali hakim je. Kalau ikut syarat wali, tak boleh suka-suka langkau. Dah langkau, mereka guna pula wali hakim yang tak bertauliah. Wali hakim tak bertauliah dikira tak bertauliah sebab tak de surat kuasa daripada pihak berkuasa agama negeri.
Tapi ye la, kalau fikir balik, mana ada wali hakim yang bertauliah yang akan setuju nikahkan pasangan macam ni. Mereka pun kena ikut laluan yang ditetapkan pihak berkuasa di Malaysia. Pasangan yang nikah kampung, sah-sah la tak ikut laluan tu.
Kalau pengantin perempuan yang pakai wali sendiri, nikah tu kemungkinan besar sah la. Cumanya, nak daftar pernikahan tu masih hampir mustahil kalau pasangan ialah pendatang haram atau pelarian Rohingya. Satunya, masalah nak sahkan pertalian darah dengan wali. Duanya, masalah dokumen, terutamanya maklumat pengenalan diri yang boleh diterima oleh sistem pendaftaran Malaysia.
Sebab tu kalau kau rakyat Malaysia, kalau nak kahwin, ikut laluan yang sah dari awal. Kalau tak boleh ikut laluan tu, lupakan je la niat nak berkahwin tu dan cari lain. Kalau tak, serba-serbi susah lepas tu selagi belum ada rekod rasmi perkahwinan tu.
Contohnya...
Kalau suami buat masalah, nak cerai susah, nak tuntut nafkah pun susah, nak tuntut harta sepencarian lagi susah. Kalau suami meninggal dunia, pun susah juga nak tuntut faraid.
Kalau ada anak, lagi sadis. Seumur hidup anak tu akan bermasalah, tambah-tambah kalau anak perempuan. Disebabkan bapa tak ada pengenalan diri yang sah, si ibu mungkin diminta untuk buktikan dulu yang anak tu betul-betul anak dia. Silap-silap kena buat ujian DNA yang harganya mencecah ribuan, hanya untuk urusan pendaftaran kelahiran dan kewarganegaraan anak. Itu tak masuk lagi kalau anak perempuan tu nak kahwin di kemudian hari.
Nak nikah, disebabkan nama bapa tiada dalam sijil lahir, ramai ingat terus boleh pakai wali hakim. Tapi dari sudut syarat, tak boleh langkau bapa kalau bapa masih hidup dan layak jadi wali. Dah satu kerja dekat situ nak kena buktikan pernikahan mak ayah dan macam-macam lagi hanya untuk tentukan yang nak berkahwin tu anak sah taraf ke tak dan siapa yang layak jadi wali. Elok-elok urusan boleh selesai dalam sebulan, jadi berbulan-bulan... Ha, tak pasai...
Seterusnya...
Ada dua golongan lagi yang selalunya terlibat dengan nikah kampung ni.
[1] Kahwin bawah umur
[2] Poligami
Kahwin bawah umur ni, ada dua jenis. Yang pertama, kahwin disebabkan kebiasaan di situ. Dah baligh, kahwin. Dah kantoi buat projek, kahwin. Nakal sangat, kahwin. Ni masalah budaya atau kesedaran masyarakat la kiranya. Tapi satu jenis lagi, kahwin sindiket. Ni masalah perdagangan manusia, masalah jenayah. Dua-dua pun tak de apa Hikari nak tambah.
Tapi yang poligami sesama rakyat Malaysia ni...
Pautan Berkenaan:
[20] Astro Awani - 300 Pasangan Malaysia Nikah di Selatan Thailand Setiap Bulan https://www.astroawani.com/berita-malaysia/300-pasangan-malaysia-nikah-di-selatan-thailand-setiap-bulan-459675
[21] Sinar Harian - Kawalan Sempadan Ketat, Jumlah Pasangan Malaysia Nikah di Selatan Thailand Berkurangan https://www.sinarharian.com.my/article/707395/berita/semasa/kawalan-sempadan-ketat-jumlah-pasangan-malaysia-nikah-di-selatan-thailand-berkurangan
Ikut perangkaan diberi, lebih kurang 60% kahwin di Siam disebabkan poligami dan yang banyak berkahwin disebabkan poligami ni umur antara 40-60 tahun. Wow... tak sangka...
Makin tua, makin gatal dan terdesak ke, atau macam mana?
Sampai sekarang Hikari tak faham perempuan dewasa yang pilih dan sanggup kahwin dengan lelaki bacul. Ye lah, nak poligami, poligami la. Memang dibenarkan dalam Islam KALAU CUKUP SYARAT.
Tapi itulah, pilih kahwin di Siam walaupun di Malaysia lebih murah kalau cukup syarat. Nampak sangat la sebenarnya tak cukup syarat.
Dah tu pilih lelaki tak cukup syarat tu kenapa?
Kalau dah gersang sangat tu, Hikari tak boleh kata apa la TAPI... dah balik Malaysia tu tolong la daftar semula perkahwinan tu. Memang la nanti kena denda apa bagai tapi nasib la dah kau sengaja ikut jalan yang tak sepatutnya.
Kalau dah tau pengecut dan miskin, takut kena penjara, denda apa bagai, JANGAN BUAT!
Dah terlanjur buat, nak tak nak, kena DAFTAR SEMULA.
JANGAN MENYUSAHKAN BAKAL ANAK KAU.
Bengang je Hikari baca pasal perempuan otak kosong macam dalam berita di bawah ni.
Pautan Berkenaan:
[22] MSTAR - Mak Ayah Nikah di Siam 28 Tahun Lalu Tapi Tak Pernah Daftar, Tak Ingat Berapa Kali Cerai, Rujuk... Nasab 10 Anak Diragui! https://www.mstar.com.my/lokal/viral/2024/10/17/mak-ayah-nikah-di-siam-28-tahun-lalu-tapi-tak-pernah-daftar-tak-ingat-berapa-kali-cerai-rujuk-nasab-10-anak-diragui
Selagi tak ade anak, tak de hal. Tapi kalau dah berkahwin tu, kemungkinan dapat anak tu ada.
Dah dewasa, ikut suka hati lah nak pilih pasangan macam mana. Kalau dah suka jenis bacul, nak kata apa. Tak ada undang-undang boleh halang untuk perempuan dewasa kahwin dengan lelaki bacul.
Tapi, tolong la bertimbang rasa.
Jangan libatkan anak-anak yang tak berdosa!
Kalau dah miskin, pengecut, dan dalam masa yang sama, gersang tak tahan sangat-sangat dah, sila sedar diri dan mandulkan diri sendiri. Serius!
Nak nikah di Siam, nikah lah, tapi tolong mandulkan diri dengan segera.
Untuk lelaki, ada vasektomi. Di LPPKN, kalau layak, RM300-550. Jauh lebih murah daripada kondom untuk jangka masa panjang.
Tak sanggup mandulkan diri, sila pakai kondom!
Kondom ada macam-macam jenis sekarang ni. Murah pun murah. Nak lagi murah, golongan yang layak, boleh rujuk laman rasmi Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) atau pergi terus ke Klinik Nur Sejahtera LPPKN yang berdekatan. Produk dan perkhidmatan lain untuk merancang keluarga pun ada di situ macam IUCD dan implan.
Pautan Berkenaan:
[23] LPPKN - Mendapatkan Perkhidmatan Perancang Keluarga di LPPKN
[24] LPPKN - Peraturan Fi dan Caj LPPKN
Alamak, dah panjang beno! Haha!
Sekian bebelan Hikari pada hari ni.
No comments:
Post a Comment
Semua komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Apa pun, saya ucapkan ribuan terima kasih kerana sudi komen :)
Thank you for leaving your comments :) but please be informed that all comments will be screened before they are posted on this site.