Wednesday, August 6, 2014

Mulut Jahat Pemutus Silaturahhim

Ok, dalam tulisan saya sebelum ni, ada saya tulis pasal laman sosial yang orang Islam buat untuk menggantikan laman sosial Facebook. Tadi kebetulan ada kenalan kongsi pautan Ummaland di Facebook.

Saya tak ada niat buruk apa-apa, tak guna bahasa yang buruk, tak ada menghina sesiapa, tak ada merendah-rendahkan usaha sesiapa, dan tak mengutuk pun Ummaland. Saya cuma berkongsi pendapat tentang kelemahan laman sosial yang orang Islam buat.

Tak pasal-pasal je kena serang konon tak sokong orang Islam la, suka sangat orang bukan Islam la, pahlawan papan kekunci la dan diberi gelaran buruk seperti bongok dan sebagainya. Sakit hati betul dengar. Agak-agak la.

Mungkin juga saya tersalah cara dan tersalah sangka bahawa kenalan tu jenis boleh terima perbezaan pendapat tapi... Kita ni orang Islam. Kalau tak setuju dengan pendapat orang lain sekali pun, tak boleh ke cakap elok-elok? Perlu ke beri gelaran buruk-buruk dan tuduh yang bukan-bukan hanya disebabkan berlainan pendapat? Berlainan pendapat tak bermakna musuh.

Tapi, apabila kita menggelarkan seseorang tu dengan gelaran yang buruk, kita sememangnya membuka jalan untuk memutuskan sebarang hubungan dengan orang tu dan menjadikannya musuh. Kalau tak percaya, cuba ingat balik. Apabila bergaduh dengan sesiapa, apakah yang paling kita susah lupakan sampai bila-bila?

Pukulannya? Tendangannya? Pendapatnya? Pendapat kita? Atau... cercaan, hinaan, makian dan gelaran buruk yang dia berikan kepada kita?

Siapakah yang lebih senang kita maafkan? Orang yang tegur kita elok-elok? Atau orang yang sambil tegur sambil kutuk kita dengan gelaran yang menyakitkan hati?

Fikir-fikirkan...

#PeringatanUntukDiriSendiriJuga

No comments:

Post a Comment

Semua komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Apa pun, saya ucapkan ribuan terima kasih kerana sudi komen :)

Thank you for leaving your comments :) but please be informed that all comments will be screened before they are posted on this site.