Friday, August 8, 2014

Laman Sosial Yang Mampu Menggantikan Facebook - Ummaland?

Kalau anda datang sini untuk cari panduan cara daftar Ummaland... terus klik sini.



Ok, perhatian. Hari tu saya merujuk secara umum kepada laman-laman sosial yang orang Islam pernah buat (yang saya pernah tengok la). Saya tak pernah kata yang laman sosial orang Islam tak menarik, tak bagus, tak hebat, dan saya tak pernah kata saya tak sokong laman sosial yang orang Islam buat, cuma satu je... saya tak nampak yang laman-laman sosial ni mampu menggantikan Facebook atau laman sosial yang orang bukan Islam buat.

Pertama kali saya tengok je muka depan Ummaland.... tanggapan pertama saya ialah, alahai, rugi betul. Cantik, menarik, tapi untuk orang Islam je. Tak ada beza dengan forum atau Facebook Group. Terus tak jadi daftar.

Kalau banding dengan orang lain, mungkin saya boleh dikira sebagai tak berapa kuat dalam bab-bab agama ni (macam mana pun saya memang sentiasa sikit demi sedikit cuba membaiki kelemahan diri). Memandangkan saya tak berapa kuat agama, saya fikir lebih kepada logik.

Kalau saya nak cari maklumat pasal agama Islam, banyak je Facebook Page, YouTube Videos, aplikasi e-Solat dan Al-Quran Explorer yang mana tak payah daftar pun boleh dapat fungsi yang sama macam Ummaland ni. Kelebihannya cuma semuanya dikumpulkan di satu tempat. Tapi kalau tak daftar pun, boleh je kumpulkan semua ni di satu tempat. Bookmarks atau Favorites kan ada?

Personaliti saya pula jenis kalau tak ada keperluan untuk daftar sesuatu akaun, buat apa daftar? Menambah penat je kena hafal banyak Nama Pengguna (Username) dan Kata Laluan (Password). Kalau fungsi lebih kurang sama, pakai je la apa yang ada.

Mula-mula dulu saya daftar Facebook pun sebab kerja. Tapi sejak tu saya banyak guna Facebook untuk tujuan peribadi juga seperti mendapatkan maklumat terkini tentang ahli keluarga, saudara-mara, kawan-kawan, rakan sekerja, isu negara, isu politik, isu agama, macam-macam. Kawan-kawan saya, rakan sekerja, kenalan saya, syarikat yang saya suka, kumpulan yang saya suka, atau apa-apa je yang boleh disukai (Liked), tak semuanya orang Islam.

Dengan kata lain, saya boleh guna Facebook untuk berhubung dengan hampir semua orang yang saya kenal, tanpa mengira usia, kaum, agama, bahasa, dan negara. Sedar-sedar je salah satu tempat hampir wajib saya lawati setiap hari ialah Facebook. Tak lawat je Facebook, rasa macam, oh, banyaknya maklumat terlepas.

Jadi kalau tengok sekali lalu, Ummaland memang tak boleh ganti Facebook sebab terhad untuk orang Islam je jadi buat apa daftar? Saya memang sokong produk orang Islam, tapi kalau saya tak perlu gunakannya, saya takkan beli atau pakai juga. Kalau saya daftar juga, itu yang jadi sedar-sedar dah 4 tahun tak log masuk. Jangankan Kata Laluan, Nama Pengguna pun saya dah tak ingat. <- Pengalaman

Tapi tak adalah saya halang sesiapa untuk guna Ummaland. Saya tahu ramai je orang Islam yang akan daftar dan guna sebab ramai yang suka mencuba dan sukakan benda baru. Tak ada halangan, silakan.

Oleh sebab tanggapan awal saya ialah laman ini macam Facebook tapi untuk orang Islam je, saya sentiasa teringat akan perlakuan orang Islam yang saya selalu sangat nampak dalam Facebook. Kalau orang Islam berkumpul je lepas tu keluar topik pasal Yahudi atau orang Cina atau sesiapa je yang bukan Islam... habislah... nama je orang Islam tapi yang keluar dari papan kekunci tu, mak oi, macam-macam gelaran buruk, ugutan, hinaan, maki-hamun... semua keluar. Bahasa jangan cakap la. Memang hancur terus.

Ini ke ajaran Islam? Bukan, kan? Tapi kalau kita tegur, ada je yang akan serang balik dan tuduh bukan-bukan kata kita sokong Yahudi/Cina/sesiapa je la yang bukan Islam untuk tindas umat Islam atau kita ni bencikan orang Melayu atau orang Islam dan macam-macam lagi la tuduhan. Saya tak minat nak berkumpul dengan orang-orang macam ni. Inilah satu lagi punca utama kenapa saya tak berminat dengan Ummaland pada mulanya walaupun awal-awal lagi kalau tengok je muka depan tu dah rasa tertarik.

Walau bagaimanapun, saya rasa selain saya, ramai yang memang teringin nak tutup Facebook dan gantikan terus dengan landasan sosial yang disediakan oleh orang Islam. Dan saya rasa, bagi kebanyakan orang termasuk saya, keinginan ini semakin membuak-buak sejak Pengganas Zionis makin teruk menyeksa Palestin sejak sebelum raya hari tu sehingga kita takut atau tak suka nak guna produk hasil orang bukan Islam, orang Yahudi terutamanya. Kita takut mereka gunakan duit tu untuk menyokong Pengganas Zionis terus menganiayai penduduk Palestin terutamanya yang beragama Islam.

Saya sebenarnya dah lama boikot produk orang bukan Islam. Saya tak ingat sejak bila tapi kalau tak silap, sejak sebelum PRU13 lagi. Cumanya sebelum PRU13 tu saya cuma boikot hasil keluaran orang Yahudi. Selepas PRU13, hasil keluaran orang Cina pun saya boikot juga. Tapi, semakin lama saya boikot, semakin saya sedar bahawa saya tiada sebab kukuh untuk berbuat demikian. Maksud saya....

Kenapa saya boikot? Adakah sebab saya benci mereka? Sampai bila saya nak boikot? Adakah apabila Palestin mendapat haknya kembali saya akan berhenti boikot? Adakah apabila orang Melayu akhirnya diiktiraf sama tinggi dengan kaum-kaum lain di muka bumi ni, apabila orang-orang Cina berhenti menghina agama Islam, maka saya akan berhenti boikot?

Apabila saya bertanya soalan-soalan ni kepada diri saya, akhirnya saya sedar yang saya tak benci mereka melebihi saya benci orang Melayu atau orang Islam yang jahat. Apa yang lebih utama sebenarnya ialah membantu orang Islam terutamanya orang Melayu (sebab saya orang Melayu) mengembangkan perniagaan mereka supaya kita dah tak perlu lagi bergantung kepada orang bukan Islam terutamanya dalam bab makanan.

Orang Islam jarang nak tipu halal haram sebab mereka pun makan makanan dan minuman yang sama. Kalau ada orang Islam yang makan atau minum yang haram sekalipun, tak pernah lagi saya dengar mereka jual makanan atau minuman yang haram tapi tipu pelanggan kata halal. Yang buat macam tu selalunya orang bukan Islam je. Kadang-kadang bukan mereka nak menipu pun tapi mereka tak faham kepentingannya kepada orang Islam jadi mereka ambil mudah macam kes Ngeh Koo Ham pasal isu White Coffee tu.

Apabila orang Islam mampu memenuhi semua keperluan orang Islam dan orang ramai, tak adalah isu yang keluar macam...

1. Haha, kalau orang Cina tak ada, orang Melayu masih makan ubi kayu, mundur sampai bila-bila. <<- komen majoriti orang Cina yang malas nak ambil tahu pasal sejarah Melayu dan Malaysia

2. Haha, kau nak boikot produk Yahudi atau mereka yang menyokong Yahudi? Berhenti pakai Facebook/Intel/Samsung dulu. <<- komen sesetengah orang Islam dan majoriti orang bukan Islam

3. Apabila kita jawab, Facebook ni bukan kita bayar pun, dan boleh digunakan untuk menentang kezaliman mereka (senjata makan tuan), ada yang balas.... Haha, kau kata la apa pun. Sebenarnya orang Islam cuma menipu diri sendiri. Orang Islam mampu bercakap je. Tin kosong. Kalau la Facebook halang orang Islam, orang Malaysia terutamanya daripada guna Facebook, habislah... Permainan tamat. Semua terkontang-kanting. <<- Memang tak dapat dinafikan pun...

Alhamdulillah sekarang ni dah banyak produk orang Islam tersedia di pasaran. Cuma dalam bab Facebook ni... ramai yang masih tercari-cari pengganti yang sesuai yang dihasilkan atau dimiliki oleh orang Islam termasuk saya. Jadi apabila saya komen pasal laman sosial yang orang Islam buat, bukanlah saya bermaksud untuk menghina, nak merendah-rendahkan kebolehan orang Islam, atau tak nak menyokong produk orang Islam, tapi lebih kepada saya berharap supaya orang Islam dapat menghasilkan laman sosial yang setanding atau lebih baik berbanding Facebook.

Kalau saya salah faham, tolong terangkan kepada saya elok-elok. Tak perlu la nak beri gelaran buruk-buruk atau ejek saya atau suruh saya buat sendiri. Kalau saya mampu, memang saya buat dah.

Inilah sikap ramai orang Melayu yang saya tak suka. Mudah sangat bersangka buruk, melenting dan menjatuhkan hukuman. Kalau guna bahasa elok-elok, tak apa juga, orang senang sikit nak lupakan perkara tu dan maafkan begitu je. Tapi kalau dah sampai guna bahasa yang kurang ajar, nak maafkan boleh tapi nak lupakan? Setiap kali teringat, setiap kali rasa geram, macam mana nak lupa dengan cepat? Akhirnya terpaksa menjauh diri dan putuskan hubungan macam tu je kalau tak nak cari penyakit darah tinggi.

Saya tak kata orang kaum lain tak buat macam tu cumanya saya lebih dekat dengan orang Melayu jadi tak hairan la kalau saya akan lebih terasa kalau orang Melayu yang buat macam ni.

Tapi Alhamdulillah, rupanya ada hikmah di sebalik peristiwa ini. Saya mungkin hilang kawan tapi saya beroleh pengalaman menggunakan Ummaland ni. Setakat ni saya tengok Ummaland memang menarik dan lebih tersusun berbanding Facebook. Terus-terang cakap, kalau Ummaland ni tak dinamakan Ummaland dan dibuka kepada semua, tak mustahil Facebook akan kalah serta-merta.

Ramai dah orang Islam dan bukan Islam mengadu pasal Facebook sebenarnya. Ummaland nampaknya dah menyelesaikan banyak masalah yang berlaku dalam Facebook. Contohnya, apa-apa maklumat yang dikongsikan dalam Facebook seperti fail dan video, susah nak cari balik tapi dalam Ummaland, jauh lebih senang sebab dah ada kategori khas untuk benda-benda macam ni sahaja.

Untuk guna Ummaland, kena daftar dulu. Ada tiga (3) cara untuk daftar. Yang pertama, daftar terus akaun Ummaland ('Sign Up' macam biasa la). Yang kedua, daftar dengan cara 'Connect to Facebook'. Dan yang akhir sekali, daftar menggunakan fungsi 'Login with' Facebook, Twitter Google dan lain-lain.

Cara yang kedua ni akan meminta pengguna memasukkan Nama Pengguna dan Kata Laluan Facebook. Selepas berjaya log masuk, sistem akan meminta kebenaran daripada pengguna untuk menyalin data daripada Facebook seperti Nama, Tarikh Lahir, Gambar dan lain-lain ke dalam Ummaland. Kalau pengguna klik setuju, pengguna akan dibawa ke skrin seterusnya untuk pilih Kata Laluan. Pada halaman yang sama, maklumat seperti Nama Pengguna akan tertera. Pengguna boleh ubah maklumat-maklumat yang dipaparkan kalau nak.

Cara yang ketiga, saya pun tak pernah cuba jadi Wallahualam. Sesiapa yang pernah daftar dengan cara ni, tolong komen sikit, cerita pengalaman :)

Apabila dah berjaya mendaftar, ada banyak rupanya fungsi-fungsi yang disediakan. Selain fungsi asas kemaskini status (What's on your mind?), ada banyak lagi fungsi yang menarik seperti mengumpul dana (Fundraising), bayar Zakat, menjual produk di Bazar (nampak macam percuma), Pages (nampak macam sama fungsi dengan Facebook Pages), Blog, belajar ilmu-ilmu yang bermanfaat di Akademi (ada kursus percuma, ada yang berbayar), kongsi fail di Library dan kongsi Video. Cubalah. Mesti rasa macam nak kongsi atau nak guna :)

Ada satu menu, namanya Manage Social Account. Tak pasti apa fungsinya sebab apabila tekan butang yang ada di dalam tu, tak ada apa-apa yang terjadi. Saya tak pasti kalau yang bermasalah tu komputer saya :/

Kadang-kadang sistem agak perlahan. Saya cuba di tempat kerja dan di rumah, dua-dua pun perlahan. Tak tahu la kalau saya je yang mengalami masalah ni.

Kalau dah pakai tapi tak suka dan nak batalkan akaun, boleh pergi ke bahagian Account Settings dan klik Cancel Account.

Ada yang tanya siapa yang hasilkan Ummaland ni. Jawapannya ialah 3 orang Islam bernama Maruf Yusupov daripada Uzbekistan, Jamoliddin Daliev daripada Uzbekistan dan Mehmudjan Mehmethaji daripada Uyghur Autonomous Region of China.

Boleh baca kisah mereka dengan lebih lanjut di sini:
http://www.youngmuslimdigest.com/profile/05/2013/ummaland-com-a-pioneering-vision-in-muslim-social-networks/

Setakat tengok sekali lalu macam ni, nampak memang ada potensi la kalau orang Islam ramai-ramai nak daftar dan guna betul-betul. Tapi kalau ramai orang Islam yang macam saya, guna Facebook untuk pelbagai tujuan termasuk berhubung dengan ahli keluarga, kawan-kawan, kenalan, atau sesiapa sahaja yang bukan Islam dan urusan kerja, jawabnya akaun Facebook terpaksa dibiarkan dan terus digunakan serta ada kemungkinan akaun Ummaland yang telah dibuat akan terabai.

Dengan kata lain, kita akan terus dipandang hina kerana tiada pencapaian di peringkat universal di mana semua orang boleh mendapat manfaat yang sama. Tapi kalau kita lihat dari sudut positif, mungkin Ummaland akan menjadi 'trademark' kepada laman sosial di dunia sebab memang tak dapat dinafikan bahawa Ummaland ni ada banyak kebaikannya berbanding kebanyakan laman sosial sedia ada.

Apa pun selangkah demi selangkah... Sekurang-kurangnya dengan adanya laman sosial Ummaland ini, umat Islam dah melangkah maju satu lagi tapak ke hadapan dan dah ada tempat yang bagus untuk buat salinan pendua (backup) untuk Facebook Page yang berkemungkinan besar untuk dipadam oleh Facebook kerana penyokong pengganas Zionis yang tak puas hati :)

P/S: Maaf kalau karangan saya ni asyik diedit. Nak sampaikan apa yang difikirkan dalam otak ni kadang-kadang susah sikit. Lain yang difikirkan, lain yang disampaikan sehingga perlu diperbetulkan banyak kali. Saya mohon maaf banyak-banyak kalau masih ada sebarang salah dan silap dalam karangan saya ni.

2 comments:

Semua komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Apa pun, saya ucapkan ribuan terima kasih kerana sudi komen :)

Thank you for leaving your comments :) but please be informed that all comments will be screened before they are posted on this site.