Tuesday, August 5, 2014

Kenapa laman sosial yang dihasilkan orang Islam GAGAL menggantikan Facebook?

Kadang-kadang kalau tengok perkhidmatan yang disediakan orang Islam untuk ganti Facebook, rasa macam serba-salah. Bagus memang bagus sebab ada usaha untuk memenuhi fardhu kifayah tapi... orang yang buat tu macam tak faham kenapa orang susah tinggalkan Facebook.

Pengguna Facebook ni terdiri datang daripada pelbagai jenis latar belakang. Ada orang Melayu, Cina, India, Arab, Yahudi dan lain-lain kaum atau etnik. Yang lebih menarik, ada orang Islam, orang Kristian, orang Yahudi, orang Hindu, dan lain-lain agama. Umur pun macam-macam.

Lepas tu, cuba tengok pula tujuan pengguna Facebook guna Facebook. Ada yang guna sebab kawan, ada yang guna untuk main, ada yang guna untuk dapatkan maklumat, ada yang guna untuk sebarkan perniagaan atau pendapat atau pengaruh... macam-macam lah.

Kenapa orang-orang ini tanpa mengira usia, bangsa, agama, dan negara senang menggunakan Facebook tapi akan fikir banyak kali kalau nak guna alternatif-alternatif Facebook yang orang Islam sediakan?

Senang je. Cuba tengok alternatif-alternatif yang orang Islam sediakan setakat ni... ok... cuba tengok nama. Macam mana bunyinya? Ya.... Islamik gila... dengar-dengar je, orang bukan Islam jangan harap la nak daftar... dengan kata lain, kalau ada orang nak daftar, mesti majoriti  sekurang-kurangnya 99.99% ialah orang Islam.

Lepas tu cuba tengok halaman utama... aduh... awal-awal lagi... Assalamualaikum... 0.01% orang bukan Islam tadi tu rasanya mesti dah cabut lari kecuali kalau memang dari awal lagi dia memang berminat dengan Islam. Kemudian masuk pula tengok kandungan di dalamnya.... ~_~ Ahahaha.... ye, bagus.... memang bagus sangat dengan bacaan Al-Quran, hadis dan macam-macam.. tapi itulah... untuk orang Islam sahaja.

Kegunaannya pula memang hanya untuk berkomunikasi sesama orang Islam, mendapatkan maklumat daripada orang Islam, berniaga dengan orang Islam, dan menyebarkan pendapat atau pengaruh dikalangan orang Islam... maka jadilah kita semua secara rasminya kera sumbang @_@

Dan secara rasminya gagallah juga laman-laman sosial ni untuk menggantikan Facebook sebab....

1. Berapa ramai di sini yang tak ada kawan berlainan agama?

2. Berapa ramai di sini yang tak berminat untuk mendapatkan maklumat tentang syarikat, produk, idola, atau apa-apa je yang bukan dikeluarkan atau dihasilkan atau beragama Islam?

3. Berapa ramai di sini yang berniaga dengan orang Islam sahaja?

4. Berapa ramai yang tak pernah berkomunikasi dengan orang berlainan agama untuk apa-apa alasan?

... dengan kata lain.. nak tak nak, orang yang daftar untuk laman sosial yang orang Islam sediakan ni terpaksa untuk TIDAK MENUTUP akaun Facebook mereka dan terus menggunakannya selagi mereka perlu menggunakannya.

Kalau laman sosial hasil buatan orang bukan Islam sentiasa digunapakai oleh semua orang tapi laman sosial orang Islam cuma digunapakai oleh orang Islam.... sampai bila baru hasil buatan orang Islam akan berupaya jadi alternatif kepada hasil buatan orang bukan Islam? Jawapannya, tak mungkin, sampai bila-bila pun hasil buatan orang Islam akan menjadi pilihan terakhir dan hanya digunakan pada musim boikot :(

P/S: Kalau semak pembina laman-laman tu memang tak cakap pun yang mereka buat laman tu untuk ganti Facebook jadi tak salah apa yang mereka buat. Cuma apabila ada yang kata laman-laman tersebut mampu ganti Facebook rasa macam.... erk, kau biar betul, bro/sis....

No comments:

Post a Comment

Semua komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Apa pun, saya ucapkan ribuan terima kasih kerana sudi komen :)

Thank you for leaving your comments :) but please be informed that all comments will be screened before they are posted on this site.