Hmm.... Tak pasti bila. Tapi, rasanya dalam bulan 3 atau 4 tahun ni, pergi J&T.
Sebelum-sebelum ni pernah pergi, lancar dan pantas je urusan. Masuk dalam ruang kedai, tunggu sekejap, pegawai bertugas minta maklumat, dia taip masuk dalam komputer, kita bayar, dia bagi no. rujukan, siap. Selesai. Selalu tak sampai 10 minit pun termasuk masa menunggu, kalau tak silap.
Tapi, hari tu pergi, pegawai tu cakap sepatutnya kena daftar dulu secara atas talian.
Hikari tak tahu caranya jadi terpaksa tanya. Katanya, guna telefon, pergi cari kod QR di Facebook. Ok.... cuba la. Tak jumpa pun. Terpaksa minta dia tunjuk. Dia cuba sendiri, oh, memang tak boleh. Mungkin telefon Hikari bermasalah katanya. Jadi, tak apalah. Kali ni, pakai dulu telefon dia untuk daftarkan barang yang Hikari nak hantar tu. Selesai masalah.
Walaupun dah selesai untuk urusan masa tu, macam mana dengan urusan-urusan seterusnya?
Hikari masih tak reti cara nak daftar secara atas talian ni. Jadi, Hikari tanya pegawai tu lagi, "Ada tak panduan pasal ni di laman rasmi J&T ke apa?". Jawabnya, ada. Tak apalah kalau macam tu. Nanti Hikari semak laman rasmi J&T.
Beberapa hari sebelum ni, Hikari kena pergi J&T lagi.
Sebelum pergi, Hikari cuba daftar barang yang Hikari nak hantar secara atas talian. Panduan? Na da, zero, zilch, tak ada! Cari dekat laman sesawang rasmi, media sosial, Google, semua tak ada. Hadoi la deme ni... Kata wajib pakai tapi panduan tak ada. Tak logik sungguh! Tapi bab kata wajib pakai tu sahaja pun sebenarnya memang dah tak logik. Bukan semua orang ada telefon canggih atau kredit atau data. Pemberitahuan pun tak ada. Jadinya, wajib celah mana?
Apa pun, akhirnya, terpaksa la main cuba-cuba.
Dipendekkan cerita, tak boleh daftar melalui laman sesawang rasmi di https://www.jtexpress.my/ tapi kena daftar melalui aplikasi Android bernama J&T Malaysia baru boleh.
Kalau tak silap, masa tu, tak ada butang daftar (register) pun dalam laman sesawang tu. Ada butang masuk (login) dan pautan untuk yang lupa kata laluan sahaja. Tak tahu lah kalau sekarang dah ada.
Apa pun, Alhamdulillah, berjaya daftar.
Lepas daftar, boleh masuk ke sistem J&T melalui aplikasi J&T Malaysia tu atau laman sesawang rasmi J&T. Kalau nak hantar satu barang ke satu alamat sahaja, pilih Pesanan Tunggal. Kalau nak hantar banyak barang ke banyak alamat, pilih Pesanan Lambak. Kemudian masukkan sahaja maklumat yang diminta dan ikut arahan yang diberikan. Nanti dah selesai, kita akan diberikan no. rujukan untuk pesanan tersebut.
Hikari cetak salinan pesanan tapi sebenarnya asalkan ada nombor rujukan tu pun dah boleh. Pergi mana-mana J&T terdekat, bawa barang dan bagi nombor rujukan tu kepada pegawai bertugas. Nanti dia akan semak dalam sistem, dan cetak pelekat untuk dilekat pada barang dan untuk simpanan. Bayar. Selesai :)
No comments:
Post a Comment
Semua komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Apa pun, saya ucapkan ribuan terima kasih kerana sudi komen :)
Thank you for leaving your comments :) but please be informed that all comments will be screened before they are posted on this site.