Wednesday, January 22, 2020

Anda diberi kebolehan untuk mengeluarkan sebarang cecair dari setiap jari di tangan kanan anda sepanjang hayat anda. Apa 5 cecair yang anda pilih?

Saya terjumpa satu soalan di Quora.

You are granted the gift to expel any liquid from each finger in your right hand for the rest of your life. Which 5 do you choose?

Lepas baca jawapan-jawapan dekat sini, rasa macam teruja pula nak buat senarai untuk diri sendiri... https://www.quora.com/You-are-granted-the-gift-to-expel-any-liquid-from-each-finger-in-your-right-hand-for-the-rest-of-your-life-Which-5-do-you-choose

Antara cecair yang saya rasa menarik:
  • Air masak (untuk minum la, apa lagi. Air tak ada, boleh mati woo. Tapi air yang boleh diminum dengan selamat cuma air masak, bukan sebarangan air. Sebagai senjata. Untuk mandi. Untuk cuci kereta. Hahaha.)
  • Minyak petrol gred RON95 (sebab kereta NIM pakai minyak tu)
  • Air garam (untuk cuci luka, untuk tujuan pembersihan, untuk bagi masin apa-apa, senjata)
  • Madu (untuk kesihatan dan untuk bagi manis apa-apa)
  • Darah O RH Null (untuk derma darah, boleh diterima oleh sesiapa termasuk yang ada darah langka dari sistem Rh. Darah O- untuk yang ada darah bukan langka sahaja.)
  • Susu kambing (untuk kesihatan, untuk masakan, bahan untuk keju, mentega, yogurt, dadih, dan krim)
  • Jeli lidah buaya (untuk kulit, dan gatal-gatal)
  • Susu coklat (sedap untuk diminum)
  • Air cuka epal (untuk cuci tangan, untuk mandi, untuk basuh baju/pinggan)
  • Air sabun (untuk cuci tangan, untuk mandi, untuk basuh baju/pinggan, untuk cuci kereta)
  • Insulin (untuk pesakit Kencing Manis)
  • Cecair Oksigen (akan terus meruap menjadi gas walaupun dalam cuaca sejuk, boleh selamatkan nyawa)
  • Susu ibu manusia (semua khasiat yang diperlukan daripada makanan ada dalam susu ibu, selamat dan sesuai untuk keperluan manusia sepanjang hayat)
  • Susu ibu kucing (untuk anak kucing)
  • Bisa kala jengking Deathstalker (hehehe.... nak kaya beb. Cecair paling mahal di dunia)
  • Darah belangkas (untuk jana pendapatan juga. Cecair ke-4 paling mahal)
Tapi kalau fikir balik, kebolehan ni boleh dikatakan ialah kuasa sakti atau ajaib setaraf Harry Potter, Aang, Korra, Aladdin (Magi), Avengers, dan X-Men. Ye lah, kalau fikir guna akal, kebolehan ni adalah mustahil kita boleh ada.

Macam mana jari yang boleh keluarkan peluh sahaja, atau darah apabila terluka, tiba-tiba boleh keluarkan susu goyang (milkshake) perisa coklat apa bagai?

Memang tak boleh la, tapi, tak salah berangan, kan? :P

5 cecair yang NIM pilih:
  • Ibu Jari (Air)
Bukan air biasa-biasa tau. Air bersih. Air yang selamat untuk diminum. Tapi bukan air yang kosong, yang tak ada apa dalamnya. Itu air suling orang panggil. Air yang tak ada apa-apa khasiat. Yang NIM nak ialah air yang selamat untuk diminum dan berkhasiat, dan telah dimasak. Berkhasiat maksudnya ada la bahan galian (mineral) yang diperlukan badan dan tiada hidupan yang berbahaya kepada manusia dalam air tu. Selalunya air macam ni, kita panggil "drinking water" atau dalam Bahasa Melayunya, air minuman, hahaha!

Tujuan utama memang untuk minum tapi air bersih kan ada macam-macam kegunaan. 

Ye lah, kalau kebolehan ini ialah kuasa ajaib, maksudnya kemungkinan besar boleh kawal berapa banyak dan berapa deras boleh dipancutkan dalam satu-satu masa. Jadi, nak guna untuk mandi boleh, untuk cuci pinggan mangkuk dan baju pun boleh, nak basuh kereta pun boleh, untuk sembur dekat kucing yang nak gaduh boleh, untuk pertahankan diri daripada serangan pun boleh!

Cuba bayangkan air deras yang tukang cuci selalu guna untuk pancutkan air laju ke kereta untuk bersihkan kereta, atau untuk bersihkan bangunan. Cuba bayangkan air tu dipancut ke manusia atau mana-mana makhluk hidup. Sakit oi!
  • Jari Telunjuk (Air Garam)
Air garam, bukan air laut tau. Air garam = Air bersih + Garam Himalaya. Bukan sebab apa, walaupun air laut pun boleh dikira sebagai air garam, air laut tak selamat untuk diminum. Dalam air laut, ada banyak hidupan yang berbahaya kepada manusia. Lagipun air laut di seluruh dunia semakin tercemar dengan bahan plastik mikro (micro plastic).

Kenapa pilih air garam?

Sebab air garam pun banyak kegunaan dalam kehidupan sehari-hari. Nak cuci luka boleh. Untuk kumur bersihkan mulut boleh. Untuk rawat luka di mulut boleh. Kadang-kadang, bila tak sihat, minum air garam dapat membantu. Tapi jangan minum banyak la, nanti penyakit lain pula datang 

Lepas tu, nak buat mandi pun boleh. Ramai orang suka mandi air garam sebab air garam dapat bantu sembuhkan penyakit kulit.

Oh, dan untuk masakan. Kalau pergi mana-mana, tak payah pening sumber garam untuk masak dah.

Hmm... bila fikir balik, air bersih memang boleh guna untuk pertahankan diri tapi dalam keadaan tertentu, mungkin air garam lebih berkesan. Ye lah, kalau masuk mata, pedih ya amat.
  • Jari Hantu/Tengah (Darah O Rh Null)
Tahu tak, darah jenis Rh Null ialah antara darah yang paling langka di dunia, kalau bukan yang paling langka? Langka tu maksudnya jarang-jarang ada. Kalau ada darah jenis ni, kalau tak silap NIM la, kita boleh derma kepada semua orang, tak kisah darah apa. Tapi darah dari sistem ABO + Rh je la.

Selama ini, kita ingat darah O ialah darah yang boleh diderma kepada semua, tapi rupanya bukan. Kita ingat jenis darah yang ada cuma A, B, AB, dan O, tapi rupanya bukan. Semua itu cuma penerangan yang telah sangat-sangat diringkaskan dan dimudahkan.

Untuk penerangan lanjut, boleh baca https://mosaicscience.com/story/man-golden-blood/https://transfusion.com.au/blood_basics/blood_groups/abo_rhhttps://www.redcrossblood.org/donate-blood/blood-types.htmlhttps://www.redcrossblood.org/donate-blood/blood-types/ab-blood-type.htmlhttps://www.popsci.com/blood-type-rare-cancer-transfusion/ atau Google.

Tapi ringkas yang tak berapa ringkas dia macam ni... Sistem darah yang orang biasa tahu ialah sistem gabungan ABO dan Rh tapi sebenarnya semua sekali ada 35 sistem darah. Sistem ABO dan Rh cuma 2 daripadanya.

Untuk pastikan jenis darah, pakar akan tengok antibodi dan antigen (bahan dalam darah kita) apa yang darah kita ada atau tak ada. Antibodi dalam sistem ABO ada 2. Antigen, semua sekali setakat ni ada 342. 61 daripadanya dalam sistem Rh. 2 dalam sistem ABO.

Sistem ABO, ringkas je. Samaada darah kau A, B, AB, atau O. Itu sahaja.

Tapi pernah dengar atau tengok tak, orang tulis, darah A+, darah AB-. Ha, yang + atau - tu merujuk kepada sistem Rh. Tanda + tu, baca dia, Rh positif. Tanda - tu, baca dia, Rh negatif.

Dalam sistem Rh, setakat ni ada 61 antigen tapi yang selalu diuji cuma antigen D. Bila ditulis, darah A+, A-, B+, B-, AB+, AB-, O+, dan O-, maksudnya darah A, B, AB, atau O tersebut telah diuji ada atau tiada antigen D. Kalau positif tu maksudnya ada lah. Kalau negatif, tak ada. Kalau nak tahu 60 antigen lagi tu ada ke tak, selalunya kena jumpa sendiri pakar, bayar untuk mereka uji.

Untuk kebanyakan orang, cukup untuk kita tahu yang darah cuma boleh diderma atau diterima daripada darah dalam kumpulan yang ada huruf yang sama. Contoh, A boleh derma ke A dan AB. B tak boleh terima A atau AB. + cuma boleh derma ke +, - boleh derma ke + dan -. Contoh, A+ tak boleh diderma kepada A-, tapi B- boleh diterima oleh B+.

Pengecualian kepada AB dan O. AB+ boleh terima daripada semua darah + dan -. AB- boleh terima daripada semua darah -. O+ boleh derma kepada semua darah +. O- boleh diderma kepada semua darah + dan -. Oleh itu, AB+ ialah penerima sejagat (universal ), O- ialah penderma sejagat (universal donor).

Tapi ini hanya benar untuk darah bukan langka sahaja lah. 

Macam mana nak tahu darah tu langka?

Tengok kekerapan. Kalau darah tu ada antigen yang kebanyakan orang tak ada, atau darah tu tak ada antigen yang kebanyakan orang ada, kira langka la tu. Selalunya kurang daripada 1 dalam 1000 orang akan ada darah tu.

Macam pemilik darah Rh Null, di seluruh dunia ada lebih kurang 50 orang sahaja. Ambik kau. Seluruh dunia tu! Macam dimaklumkan tadi, yang selalu diuji dalam sistem Rh ialah antigen D sahaja. Dalam sistem Rh ada lebih daripada 50 antigen. Rh Null ni ialah apabila pemilik darah tak kisahlah A, B, AB, atau O, tak ada langsung antigen dari sistem Rh ni termasuk antigen D.

Masalah orang yang ada darah langka ni, kalau jadi apa-apa, memang sakit. Kalau kemalangan ke apa, pening nak cari penderma darah. 

Sebab tu NIM nak darah O Rh Null. Sebab kalau ada darah ni, boleh derma kepada semua yang ada dalam sistem ABO dan Rh ni, termasuk darah langka. Walaupun itu tak bermaksud darah O Rh Null ni boleh sewenang-wenangnya diderma kepada darah dari sistem lain macam Bombay, tapi sekurang-kurangnya, secara umumnya, darah ni sangat membantu kepada mereka yang mempunyai darah langka dari sistem Rh. Yang paling penting, sangat membantu kepada NIM dan orang-orang yang NIM sayang. Setakat ni kami semua biasa-biasa sahaja. Tak ada yang ada darah langka.

Memandangkan kebolehan ni datang daripada kuasa ajaib, maksudnya tak ada had jumlah darah yang boleh dikeluarkan dalam sehari. Bayangkan kalau boleh derma dengan banyak dalam satu hari kepada tabung darah seluruh dunia... berapa banyak nyawa yang boleh diselamatkan?!

Hehehe... teruja pulak rasa.
  • Jari Manis (Susu Ibu Manusia)
Yang ni sebenarnya... macam tak nak. Ye lah, NIM bukan ada anak. Kalau ada pun, anak kucing. Kalau ada anak angkat, lain lah. Tapi... tapi... kalau la tersadai di pulau terbiar ke, tiba-tiba jatuh miskin tak mampu langsung nak beli makanan ke, susu ni berkemungkinan boleh selamatkan nyawa.

Sebagai manusia, susu yang paling sesuai untuk kita ialah susu ibu daripada kalangan manusia juga. NIM tak ingat baca mana tapi dikatakan susu ibu adalah makanan yang paling lengkap. Jadi dalam keadaan terdesak, susu ibu mungkin sumber makanan yang paling sesuai untuk jangka masa panjang.

Kalau ikut NIM lebih suka susu kambing. Sebagai seorang yang dah dewasa, berapa kerap sangat lah NIM minum susu? Tak kerap pun, kecuali kalau susu tu dah diolah jadi keju ke, yogurt ke, susu coklat ke, mentega, dadih, gulai, atau lain-lain. Susu ibu ni jarang la orang olah macam tu.

Tapi NIM pernah baca, ada ibu-ibu yang suka mencuba sesuatu yang baru. Mereka guna susu mereka sebagai ganti susu biasa. Berjaya. Sebab tu NIM akhirnya pilih susu ibu.

Oh, lagi satu, susu ibu dikatakan rasanya manis. Jadi, boleh juga guna sebagai sumber gula untuk makanan dan minuman.
  • Jari Kelingking (Darah belangkas)
Kalau ikut senarai https://beyondtype1.org/the-10-most-expensive-liquids-in-the-world/, cecair yang paling mahal ialah bisa kala jengking Deathstalker. Haha, ni skim cepat kaya ni. Tapi kenapa akhirnya NIM pilih yang berada di tempat ke-4 dalam senarai?

Sebab... bila fikir balik kan... 4 cecair yang NIM dah pilih, air bersih, air garam, darah O Rh Null, dan susu ibu manusia, semuanya selamat dan tak bahaya untuk dipegang. Kalau terminum air bersih, air garam, susu ibu manusia, tak ada masalah. Darah manusia toksik kalau diminum tapi dalam jumlah yang kecil, tak ada masalah. Kalau termasuk mata atau terkena pada luka, cepat-cepat cuci tak ada masalah. 

Tapi kalau bisa kala jengking?

Cuba bayangkan, bisa kala jengking tu keluar dari jari NIM. Dia keluar tu, dia pergi mana? Bukan ke macam mana pun akan menitik ke jari NIM? Mungkin tak bahaya tapi mungkin juga menyebabkan gatal-gatal ke, rengsa ke, tambah kalau terkena luka..

Lepas tu kalau tumpah, kucing jilat? Kalau tersapu atas luka orang lain? Kalau tersembur masuk mata? Kalau menitik masuk minuman? Seram bak hang. Tak pasal-pasal NIM masuk penjara sebab membunuh tanpa niat.

Sebab itu lah akhirnya NIM pilih darah belangkas.

Bagus juga. Selain tolong orang, tolong belangkas sekali. Sekarang ni dianggarkan lebih kurang 50000 setiap tahun semasa darah mereka diambil oleh manusia. Malah ada yang disenaraikan dalam senarai hampir pupus. Malah ada yang menjangkakan belangkas akan pupus dalam masa 10 tahun!

〜( ̄▽ ̄〜)(〜 ̄▽ ̄)〜

Ya Rabbi, kenapa la saya suka buang masa macam ni? Hahaha...

No comments:

Post a Comment

Semua komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Apa pun, saya ucapkan ribuan terima kasih kerana sudi komen :)

Thank you for leaving your comments :) but please be informed that all comments will be screened before they are posted on this site.