Tuesday, February 18, 2020

Beli rumah dulu, atau kereta dulu? Kereta satu kehendak atau keperluan?

Selalu pakar-pakar kata, baik beli rumah dulu baru beli kereta. Tapi pakar-pakar pun ada pesan, 1 nasihat tu tak pernah sesuai untuk semua. Kena tengok juga keadaan masing-masing. Kalau jenis tak duduk tetap ni, beli rumah awal-awal lagi pening kepala. Pening kepala tak tau nak buat apa dengan rumah terbiar tu. Pening kepala macam mana nak urus sebab sibuk. Tapi berguna jugak la rumah tu masa tak ada duit. Kurang2 ada la benda nak dicagar, disewa, atau dijual.

Sekarang yang paling bersyukur sebab ada kereta. Kereta pula dulu beli yang paling sesuai dan paling murah (maksudnya yang murah tapi tak sesuai tak termasuk dalam senarai pilihan ya). Bayar bulan-bulan tak tinggal. Bila cukup duit dalam tabung ASB hasil simpanan, dividen (simpanan dan pinjaman ASB), dan bonus (simpanan dan pinjaman ASB), terus habiskan bayar. Rasanya tak sampai 3 tahun selesai bayar walaupun Hikari orang biasa-biasa je.

Bukan apa, takut hutang lama-lama. Kita ni bukan pasti langit sentiasa cerah. Lagipun dah tahu jenis penakut tu, jadi buat la apa yang sesuai dengan diri yang penakut tu. Bila ada peluang langsaikan hutang, langsaikan.

Alhamdulillah, sekarang dalam keadaan yang tak menentu ni, sekurang-kurangnya dah tak payah risau kena bayar hutang.

Dengan kereta tu la, sangat berjasa, meredah segala tempat, bawa mak pergi hospital, klinik, bawa kucing, dan haiwan peliharaan, jumpa pakar veterinar, apa bagai. Dengan kereta tu la pergi kerja, pergi bantu saudara-mara, pergi selesaikan pelbagai urusan bila-bila masa. Kalau terpaksa, boleh jadikan rumah sementara juga.

Memang ada MyCar, Grab, apa bagai, tapi ada sesetengah urusan, tak ada kereta memang susah. Terutama kalau yang melibatkan haiwan peliharaan. Seekor boleh la sorok letak dalam beg galas. Sekali lalu 2-3 ekor untuk pergi vaksin, rawatan, apa bagai? Mana nak letak?

Sebab tu sekarang rasa bersyukur ada kereta, bersyukur beli kereta, walaupun mula2 dulu rasa tak puas hati dengan mak, rasa terpaksa beli untuk gembirakan mak. Tak puas hati sebab rasa nak kumpul duit untuk beli rumah sendiri, rasa macam naik bas atau motor pun dah cukup. Sekarang baru rasa nikmatnya.

Ya, beli rumah, naik bas, naik motor, semua tu cukup untuk diri sendiri sahaja. Bila ada kereta, cukup untuk orang lain dan makhluk lain sama. Alhamdulillah.

Tak hairanlah kenapa sekarang kereta ni dilihat sebagai satu keperluan.

No comments:

Post a Comment

Semua komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Apa pun, saya ucapkan ribuan terima kasih kerana sudi komen :)

Thank you for leaving your comments :) but please be informed that all comments will be screened before they are posted on this site.