Sunday, January 19, 2014

Selamat Ulang Tahun Kelahiran Ke-62 Mak!

Hari Jumaat lepas, saya dan mak pergi beli telefon pintar baru untuk mak sempena hari ulang tahun kelahiran mak yang ke-62 minggu ni (ya, bukan salah taip, memang kami pergi awal). Muahhh, sayang mak ^____^ Semoga mak semakin sihat, terus gembira, berjaya dan diredhai Allah di dunia dan akhirat!

Selalunya saya pun tak tahu nak beri hadiah apa jadi saya belanja makan je tapi tahun ni nasib baik saya tahu mak dah lama nak buku bertajuk The Lunchtime Trader. Mak cakap buku ni pasal pelaburan Forex. Saya tak minat nak baca. Saya cuma tahu yang mak tak beli-beli buku ni sebab dia malas nak tempah secara atas talian. Nasib baik buku yang saya tempah untuk mak ni sampai sebelum mak pergi India (dua (2) hari sebelum hari lahir dia sebab tu kena sambut awal tu).

Sementara tunggu penjual tu muat turun peta dan set konfigurasi telefon pintar, kami pergi beli kek di Secret Recipe dan makan di KFC. Kalau ikutkan saya, dua-dua tempat ni saya memang tak minat nak pergi. Saya sekarang ni memang kedekut sangat-sangat nak belanja kepada orang belum masuk Islam kecuali kalau terpaksa. KFC memang la milik Johor Corporation tapi sebab perniagaan ni jenis 'franchise', bukan ke pemilik asal (yang belum masuk Islam) ada bahagian dalam pecahan keuntungan yang diperolehi?

Tapi apakan daya... dah mak memang suka kek di Secret Recipe. Hari ni ulangtahun kelahiran dia, jadi tahan je la perasaan kedekut tu untuk satu hari. Lepas tu nak makan di kawasan kedai-kedai makanan bukan 'franchise' di tingkat atas, kaki mak dah sakit. Jadi kena la cari kedai makan di bawah juga. Memang tersilap betul tak cetak dan bawa risalah yang BBCD keluarkan tu. Selalunya saya tak perlu pun risalah tu sebab kebanyakan barang terutamanya makanan memang saya beli dari Kedai Koperasi 1Malaysia, kedai milik orang Melayu/Islam, Petronas, pasar malam atau gerai-gerai orang Melayu/Islam di tepi jalan. Tak apa, ini sebagai pengajaran. Lepas ni memang kena cetak juga.

Tak ingat beli pakej apa di KFC tapi ada ayam goreng, sayur salad tu dipotong dadu tu ('Coleslaw'), kentang kisar ('Whipped Potato', air bikarbonat, burger, kentang dengan keju ('Cheezy Wedges'), dan bebola ayam berkeju. Memang sedap dan agak mengenyangkan. Lepas tu makan kek yang dibeli tadi pula :P

Kami beli dua potong kek (memang kesihatan mak tak membenarkan mak makan banyak kek pun). Tak dapat dinafikan, kek keju Secret Recipe memang sedap. Sepotong lagi kek, Turkish Chocolote Indulgence, namanya kalau tak silap. Er, manis sangat. Entah la. Walaupun memang saya suka manis tahap macam tu, suka coklat, dan suka kekacang, kek tu tak kena dengan citarasa saya dan mak.

Apa pun, Alhamdulillah, kenyang.

Dan Alhamdulillah juga, walaupun kami datang semula lebih awal daripada masa yang ditetapkan, penjual tu dah siap muat turun peta dan set konfigurasi pada telefon pintar tu seperti yang mak inginkan. Model Nokia tapi jenama apa tah, tak ingat. Telefon ni pakai sistem operasi Windows 8. Cantik memang cantik tapi aplikasi yang boleh dimuat turun dari Store tak banyak macam di Google Play Store. Tak kisahlah janji mak puas hati :)

No comments:

Post a Comment

Semua komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Apa pun, saya ucapkan ribuan terima kasih kerana sudi komen :)

Thank you for leaving your comments :) but please be informed that all comments will be screened before they are posted on this site.