Monday, October 24, 2016

Melaka: Perlukah caj letak kereta pada hari Ahad?

Terbaca aduan Johardy Ibrahim pasal bayaran tempat letak kereta awam di Melaka:
https://www.facebook.com/johardy.ibrahim/posts/10154946657294123

Di sini kot karangan asal:
http://www.utusan.com.my/rencana/perlukah-caj-letak-kereta-pada-hari-ahad-1.398221

Pendapat Hikari... hmm... entah.

Pihak bertanggungjawab kena fikir masalah dari pelbagai sudut sebelum melaksanakan sesuatu sebab mereka ada banyak jenis pelanggan. Pelancong tempatan hanya salah satu daripadanya sahaja.

Jadi mungkin ada sebab kenapa negeri-negeri yang dinyatakan dalam aduan tu memerlukan kerajaan negeri mengenakan bayaran untuk tempat letak kereta setiap hari. Apa yang Hikari nampak.. kalau dah nama pun negeri yang terkenal dengan pelancongan, kemungkinan memang besar la yang pelawat dia sentiasa ramai je setiap hari. Mungkin dah tak de beza pun hari lain dengan hari Ahad.

Lagi pula, dalam negeri tu, macam yang telah dinyatakan dalam aduan tu, ada banyak tempat menarik. Mungkin kebetulan tempat yang penulis pergi tu pagi-pagi tu tak sibuk tapi tempat yang lain, mungkin sibuk yang amat. Peraturan pula, mungkin guna peraturan yang sama di semua tempat yang sama jenis untuk memudahkan kawalan/pengurusan.

Jadi secara umumnya, rasa macam logik la kalau mereka buat macam tu.

Lepas tu saja merayau di ruangan pendapat (comment section). Ternampak yang ini:



Baik, yang ini memang tak boleh blah. Kena saman sebab solat Asar di masjid? Nak bohong pun agak-agak la. Sama ada kau kena saman sebab "letakkan kenderaan berdekatan masjid", iaitu kau letak di tempat yang salah/dilarang, ATAU pun, tukang bagi saman tu yang tak amanah. Tapi nak nampakkan yang kau ni baik dan/atau nak bagi sedap cerita, kau salahkan solat :/


Hmm.... bukankah bagus begitu? Selalu bising bila penguatkuasaan tidak dijalankan dengan tegas. Bila dah tegas, bising juga. Sebenarnya apa yang diorang ni nak ialah penguatkuasa biarkan mereka buat apa sahaja dan cuma bertegas dengan orang lain sebab mereka je manusia di dunia yang ada masalah, kan? Buang-buang le perangai cenggitu. Tak elok kot :/

Pada Hikari memang bagus sangat dah kalau 5 minit pun dah kena saman bila salah laku. Maksudnya penguatkuasa tu memang ada di situ, jenis ambil perhatian, tak tidur, dan bertanggungjawab.

No comments:

Post a Comment

Semua komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Apa pun, saya ucapkan ribuan terima kasih kerana sudi komen :)

Thank you for leaving your comments :) but please be informed that all comments will be screened before they are posted on this site.