Saturday, May 3, 2014

Kerajaan BUKAN Kuli Pemimpin dan Penyokong PR

Orang PR dan penyokong PR selalu kata negara demokrasi bermakna rakyat boleh cakap apa pun kan? Ok, saya rakyat dan saya nak lepaskan geram sikit kat sini.

Saya tengok dalam video yang buat demo 1 Mei hari tu dan saya tengok komen-komen yang tak puas hati pasal GST. Nampak sangat rakyat Malaysia ni kan rata-rata PEMALAS tak kisah la Melayu ka, Cina ka, India ka, apa. Susah sangat ke nak pergi laman web rasmi kerajaan untuk cari maklumat pasal GST? Sebelum nak bertanya pasal GST, semak sini dulu, http://gst.customs.gov.my/en/gst/Pages/gst_sr.aspx. Ada lagi yang tak faham baru tanya.

Marah bila orang marah dia atau kata dia bodoh masalahnya ramai sangat yang tak sokong GST ni tak habis-habis ulang soalan yang sama. Saya tak kata saya pandai tapi nak boikot GST habis-habis padahal maklumat asas pasal GST pun tak tahu, apa kes? Korang nak bangkang tu hak korang tapi kalau apa yang dibangkang pun tak tahu..... KORANG PERGI MASUK LONGKANG LA!!!!

Nampak sangat pemalas nak mampus semua nak kena suap atau jenis suka dengar ceramah tak bertauliah daripada kawan-kawan dan ahli politik je atau pemalas waktu sekolah dulu sebab tu tak faham-faham baca penerangan dalam Bahasa Inggeris.

Lepas tu ramai orang Melayu hairan kenapa orang Melayu tak maju-maju. Nak maju apa kalau jenis tak suka baca dan pemalas. Dalam Quran pun surah yang pertama suruh membaca. Tengok budaya negara-negara maju yang ada sekarang ni pun, rakyatnya suka membaca. Jadi tak payah nak salahkan Kerajaan sangat la. Kalau semua kemudahan ada tapi rakyatnya tak guna, cuma tahu memekak dan pemalas nak mampus, negara takkan maju juga.

Patutnya Kerajaan dan Rakyat bersatu-padu membangunkan negara tapi sekarang ni ramai 'Rakyat' tak sedar diri, ingat dia bos dan Kerajaan tu kuli dia. Dia tak payah buat apa pun untuk bangunkan negara. Itu yang sesuka hati buang sampah merata-rata asalkan bukan di rumah sendiri, merendah-rendahkan keupayaan polis dan tentera Malaysia, ketagih hisap rokok (merokok tu haram), zakat liat bayar, cukai pendapatan, cukai perniagaan, cukai tanah, cukai rumah, hutang semua liat bayar, belajar malas, kerja malas, nak buat aduan laporkan jenayah/masalah, semua malas. Lepas tu kutuk Kerajaan tak boleh harap la, rasuah la apa, hello tumpang tanya... tanggungjawab korang sendiri dah buat belum? Semua yang saya sebut di atas adalah tanggungjawab bersama tau tak?

Selalu baca taman kotor, sungai kotor, sebab 'rakyat' di situ pengotor. Selalu baca budak-budak cedera parah main mercun sebab ramai 'rakyat' yang dah dewasa di situ TAK BOLEH DIHARAP PUNYA ORANG, siap jual beli mercun lagi semata-mata nak untung. Sekarang ni selalu nampak ramai pelajar universiti suka berdemo sebab ramai 'rakyat' (pelajar tu la) PEMALAS NAK MAMPUS.

Alah, tak payah bagi alasan konon untuk memperjuangkan keadilan la. Dulu/sekarang korang (orang Melayu) belajar, belajar sungguh-sungguh ke main-main? Berapa ramai di antara kamu yang pung pang pung pang kononnya tertindas di sini dapat semua A semasa belajar dulu? Berapa ramai antara kamu yang dapat biasiswa? Berapa ramai antara kamu yang tak payah bayar PTPTN sebab keputusan cemerlang? Kalau kamu bukan antara mereka yang cemerlang semasa belajar dulu atau sekarang (kalau masih bergelar pelajar universiti dan suka berdemo).... boleh blah la.

Kamu pun tak menunaikan tanggungjawab kamu sebagai rakyat Malaysia dan orang Islam, tak payah nak mengutuk orang lain lebih-lebih. Sebelum nak mengutuk orang lain, baiki diri kamu dahulu. Nak tegur, tegur elok-elok. Jangan nak gelar diri sendiri orang Islam bagai dan tuduh orang tu orang ni fasik/munafik/kafir tapi adab kamu sebagai orang Islam, kamu letak tepi. Itu HIPOKRIT namanya.

Dan jangan buat-buat lupa. Apa kamu ingat pekerja kerajaan dan para pemimpin dalam Kerajaan Malaysia ni rakyat Perancis? Bukan kamu sahaja rakyat Malaysia. Jadi tak payahlah nak melebih-lebih guna perkataan 'rakyat'. Jangan ingat semua rakyat mempunyai pendapat yang sama macam kamu.

Kalau ramai rakyat Malaysia yang biadab, suka memekak, malas belajar, malas kaji, berat sebelah, tak nak dengar penjelasan daripada dua-dua belah pihak, suka mengadu domba, selalu dengki kalau orang lain berjaya, suka buang sampah merata-rata, malas pergi kerja dan banyak lagi yang negatif... ingat la... mereka inilah yang akan menjadi penjawat awam dan pemimpin negara Malaysia.

Jadi sebelum nak tak habis-habis nak salahkan orang lain, usaha dulu untuk betulkan diri sendiri serta mereka yang di sekeliling kita. Semoga sikit demi sedikit kita dalam membangunkan Malaysia dengan cara yang baik dengan cara yang diredhai Allah. Ini ialah tanggungjawab bersama. Tak ada siapa bos atau kuli dalam hal ni.

No comments:

Post a Comment

Semua komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Apa pun, saya ucapkan ribuan terima kasih kerana sudi komen :)

Thank you for leaving your comments :) but please be informed that all comments will be screened before they are posted on this site.